top of page

קבוצת פסיכודרמה לנוער

טיפול קבוצתי  בפסיכודרמה לילדים ונוער אופציה 1.jpeg

יש משהו מבלבל במתבגרים.

הם כבר לא ילדים, אבל עדיין לא מבוגרים.

הם חותרים לעצמאות, אבל עדיין זקוקים לנוכחות קרובה -

הם בעיקר... מחפשים.

זו אולי התקופה שבה האדם חווה את הפערים הגדולים ביותר - בין פנים לחוץ, בין מה שנראה למה שמרגיש, בין מה שהוא רוצה למה שאפשר באמת.

קשה באמת לדבר על ה"מתבגר" כאילו מדובר ביישות אחת.

יש מתבגרים שמבקשים חיבוק, ויש כאלה שבורחים ממנו.

יש מי שמדברים בלי סוף, ויש מי שסוגרים את הדלת ושותקים.

הם רוצים חופש, אבל גם רשת ביטחון.

שיסמכו עליהם, ויהיו שם – במרחק שנכון להם.   

 

ההורים מצדם חרדים, לעיתים מבולבלים.

הם לא תמיד יודעים מה מתחולל בעולם של הילדים שלהם (האמת? הילדים עצמם לא תמיד יודעים).

לפעמים נדמה שהמתבגר מתרחק, מגיב בחדות, לא מתקשר. אצל ההורים, זה מוליד תחושה של איבוד שליטה וחוסר הבנה מול ההתנהגות המשתנה (ריחוק, תוקפנות, הסתגרות). כל שנותר להם הוא לקוות שהם גידלו את הילד שלהם לתרבות טובה 😊

אם יש משהו שמתבגרים מזהים מיד זו אמת ושיח בגובה העיניים. מתחילת עבודתי ועד היום, כמטפל פרטני וקבוצתי, אני עובד עם מתבגרים וסקרן מכל רגע.

 

השפה של המתבגר: בין שתיקה לזעם

בגיל הזה השפה משתנה.

הילד שדיבר במשחק כבר לא מוצא בו עניין,

והמבוגר שיודע לדבר עוד לא נולד.

המתבגר מדבר בשפת הגוף, במבטים, בשתיקה, בהומור, בציניות, ולעיתים גם בזעם.

 

פסיכודרמה: במה למה שאי אפשר לומר

בפסיכודרמה, השפה הזו מקבלת במה.

דרך משחקי תפקידים, פעולה וסצינות מחיי היומיום, הנער או הנערה יכולים לפגוש את עצמם מבחוץ ומבפנים -  להבין, לשחרר, ולדבר בדרך שלא דורשת מילים בלבד. בפסיכודרמה ניתנת הזדמנות לביטוי מוחשי של העולם הפנימי הסוער של המתבגר. לנהל דיאלוג עם הקולות שבתוכו, אלה שלא נותנים מנוח. לדבר, לשחק מחשבות, ולעיתים לומר במילים, אולי בפעם הראשונה, את מה שיושב עמוק בלב. דרך משחקי תפקידים והרחקה ניתן להפחית מתח וחרדה, ולהפוך את המורכבות הרגשית למשהו שניתן להבין, לחלוק, לעבד.

 

פסיכודרמה קבוצתית: אתה לא לבד

המרכיב אולי המשמעותי ביותר בעבודה עם נערים זו החוויה שסוף סוף יש מישהו שמבין אותם, היכן שהם בקושי מצליחים להבין את עצמם. דימוי גוף, בושה, זעם מתפרץ או כבוש - נחווים באופן דרמטי. מי זה המישהו הזה שמבין אותם? חברי הקבוצה.

בעבודה קבוצתית הדרגתית, חברי הקבוצה מתחילים לגלות שיש ביניהם יותר דמיון משוני. שהשוני הוא חוויה סובייקטיבית וכל אחד מצליח להתחבר לסיפור חייו של האחר.

 

 

יתרונות בעבודה קבוצתית

  • פיתוח כישורים חברתיים בקבוצה - משתתפים מתרגלים מגוון כישורים חברתיים כמו אמפתיה, הקשבה ושיתוף פעולה בסביבה תומכת ומובנית.

  • חיזוק הביטחון העצמי - השתתפות פעילה בקבוצה מאפשרת למשתתפים לחוות הצלחות ולחזק את הביטחון העצמי שלהם. הם לומדים לזהות את הכוחות שלהם ולהשתמש בהם במצבים חברתיים. 

  • תחושת שייכות ותמיכה - הקבוצה מספקת מרחב תומך שבו המשתתפים יכולים לשתף את חוויותיהם ולקבל תמיכה מעמיתיהם ומהמנחה. זה מסייע ביצירת תחושת שייכות ומקל על תחושות לא נעימות. 

מספר מפגשים: 8. 

מספר משתתפים בקבוצה: עד 6 לכל קבוצת גיל. 

ימים ושעות: ימי שלישי אחה"צ

תאריכים: ייקבעו בהמשך.

מיקום: ייקבע בהמשך

*שעות יימסרו בהמשך. 

התוכנית מאושרת גפ"ן.

מוזמנים לקרוא סיפור קצרצר מהבלוג המדגים עבודה בפסיכודרמה קבוצתית עם נערים בסיכון. (המקרה, כמובן, פרי דמיוני ואנונימי לחלוטין,  אך מבוסס על סיפור אמיתי). 

"תודה רבה בועז. הידע המקצועי שלך, החן האישי, הקשר עם הצוות המקצועי וכמובן הטיפולים בילדים, תודה על הכול. הילדים ציפו למפגשים איתך וכך גם חברי הצוות. הילדים עברו תהליכים משמעותיים כתוצאה מהעבודה הטיפולית"

 

יפה גלבוע - עו"ס, מנהלת השירות הפסיכוסוציאלי

פנימיית יום, כפר ונוף  

images (1).jpg
bottom of page